ברימאג – ליהנות מהורדת המכס של כחלון ומהנפילה של יורוקום

רקע

חברת ברימאג התאגדה בשנת 1993. היא עוסקת בשני תחומים עיקריים:

  1. מוצרים ביתיים – יבוא, שיווק והפצה של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה ביתיים.
  2. מערכות מסחריות – יבוא, שיווק והפצה של מזגנים ומערכות מיזוג אוויר מסחריות.

החברה מוכרת את המוצרים לרשתות החשמל הגדולות ולחנויות. מותגי החברה העיקריים הם:

  • ברימאג
  • LG
  • Kenwood
  • Hoover
  • Graetz
  • Chromex
  • beko
  • Babyliss
  • LAURASTAR
  • Delonghi
  • BRAUN

ברימאג לוגו

ההסכם עם הנאמנים של יורוקום ופנסוניק העולמית

ביום 31.5.18 הודיעה ברימאג כי ביהמ”ש אישר את התקשרותה עם נאמני יורוקום לרכישת מלאי מוצרי פנסוניק מיורוקום בתמורה לתשלום מזומן בסך 2.2 מיליון ש”ח ותגמולים בסך 0.5-2% מעלות המוצר (משתנה למוצר למוצר). 

על פי כתבה בגלובס מיום 10.5.18 פנסוניק רצתה לעבוד דווקא עם ברימאג, למרות שהיו מציעים נוספים. לפנסוניק יש המון מוצרים המשווקים בארץ, וזה יכול להיות משמעותי. הצעת ברימאג לא הקיפה את כלל הפעילות (לא כללה שרתים ופעילות מחשבים למשל). לי נשמע ברור שהם הציעו על החלק שנראה להם רווחי.

נשמע שבמחיר הזה מדובר בדיל מטורף. גם החברה בדו”ח מגדירה את התמורה ושיעור התגמולים כ”לא מהותיים”.

אגב, כשהתפרסמה הידיעה על כך הייתי מצפה שהמניה תגיב בחדות. בפועל היא לא זזה. צריך להודות לשוק המניות האדיש בישראל על ההזדמנויות שהוא מספק.

פניתי לשירות הלקוחות של החברה בשאלה האם הם מוכרים מוצרי פנסוניק כיום והם השיבו לי שלא. המוצרים שנקנו מהנאמנים טרם נכנסו למלאי.

הורדת המכסים של כחלון

בדצמבר 2017 הודיע כחלון על ביטול מכסים, בין השאר על  מוצרי חשמל מסוימים, כולל מקררים.

לפי כתבה בדה-מרקר – למרות הורדת המכס המחירים מחירי המקררים לא ירדו. ההנחות לא עוברות לצרכנים. באופן אישי זה מבאס, אבל כמחזיק מניות ברימאג זה משמח. באמת ברבעון הראשון של 2018 אנחנו רואים עליה ברווח ועליה קלה (חצי אחוז) בשיעור הרווח הגולמי , אולי תודות להורדת המכס.

שירות הלקוחות של החברה

יש לי חיבה לאינדיקטורים שהם מעבר לדו”חות. לטייל בחנויות, לדבר עם ספקים, לקוחות, שירות לקוחות, הנהלה (ההנהלה הכי פחות מועיל בדרך כלל). אצל ברימאג עניין אותי בעיקר כמה שירות הלקוחות של החברה טוב, בעיקר בגלל שהם מתקדמים לכיוון עבודה ישירה עם הלקוח.

התקשרתי לשירות הלקוחות וקיבלתי מהיר אבל השאלה שלי (לגבי פנסוניק) מאוד בלבלה אותם. העבירו אותי לחנות, המוכר אמר לי “עוד רגע” ושכח אותי על הקו. בינתיים פניתי לשירות הלקוחות שלהם בוואטסאפ שענו לי מאוד מהר. השיחה שהייתה לי איתם הייתה.. מעניינת :

שיחה עם נציג ברימאג

מבולבלים? גם אני.

בכל אופן הדירוג של ברימאג באתר זאפ פשוט לא יאומן. 5 כוכבים עגול ב-30 ביקורות (!). 30 ישראליים עצבניים ממוצעים שקנו מכשיר חשמל ואמרו שהשירות שקיבלו היה מושלם. וואו. קראו גם את התגובות עצמן, מרשים מאוד. נראה שמישהו עבד קשה כדי לעשות מניפולציה לביקורות בזאפ. ראו בתגובות. בפועל כנראה השירות של ברימאג הוא בינוני מינוס.

המאזן של החברה

ההון העצמי של החברה עומד על 202 מיליון ש”ח, משמעותית מעל שווי השוק. עד כמה יש להתחשב בכך בתמחור החברה?

למרבה הצער, נכסיה של ברימאג המופיעים במאזן הם באיכות נמוכה. לחברה כמעט ואין מזומן וחלק הארי של נכסיה מורכב מלקוחות (חובות של לקוחות החברה לחברה) וממלאי של מכשירי חשמל.

יחס “ימי הלקוחות” של החברה, המודד את מספר הימים בממוצע שלוקח ללקוח לפרוע את חובו לחברה, עומד על 135 ימים. נראה שהרשתות מצליחות לסחוט מהחברה תנאי תשלום מעולים (להם). המשמעות היא שהחברה מעמידה ללקוחות שלה מעין הלוואה מתגלגלת בסך 125 מיליון ש”ח ללא ריבית, בזמן שכמעט ואין לחברה מזומן. לאור הרכב ההון, אני מייחס לו חשיבות נמוכה בהערכת השווי.

מנגד, אשראי הספקים עומד על 76 מיליון. יותר נמוך אבל מראה שהם לא לגמרי “שק חבטות” – את חלק מהעיכוב בתשלום הם מגלגלים על היצרנים.

ראיה לכך שההון שלהם לא מועיל יותר מדיי היא שברימאג נאלצים לעשות שימוש באשראי מתאגידים בנקאיים בסך של 80-100 מיליון ש”ח. לפחות הריביות שהם משלמים לא גבוהות – סביב 2-3%. נראה שהם פועלים להוריד את האשראי .

הכנסות החברה

שווי השוק של החברה עומד היום על 168 מיליון ש”ח.

הכנסות החברה לא ממש זזות בשנים האחרונות.

הרווח התפעולי עומד על 31.9 מיליון, שווי התאגיד (Enterprise Value) עומד על 257 מיליון. מכפיל רווח תפעולי של 8.

הרווח הנקי של החברה נע סביב 21-23 מיליון ש”ח בשנים 2016-2017. שנת 2015 הסתיימה בהפסד של 9 מיליון ש”ח, אבל נראה שזו הייתה שנה חריגה (הפסד בתחום המערכות המסחריות, קניה מאוד גדולה של מלאי). כראיה לכך גם בשנים לפני כן  – 2010-2014 – החברה הרוויחה יפה (קצת פחות ב-2011).

ברבעון הראשון לשנת 2018 הרווח עמד על 6.3 מיליון ש”ח. אולי ניתן ליחס את העליה להורדת המכס. בכל אופן נניח קצב שנתי של 24 מיליון ש”ח. זה שם אותנו על מכפיל רווח של 7 עגול.

החברה זולה, אבל אם היא לא הייתה עם אופק צמיחה זה לא היה ממש מעניין. מנגד יש לציין שהחברה יציבה ומחלקת דיבידנד שמספק תשואה של בערך 6%.

היופי כאן הוא שעם קצת פוש מההסכם של פנאסוניק נראה פה גם צמיחה סוף-סוף. גם מתחרה אחת פחות (יורוקום תקשורת) זה תמיד טוב.

קישורים

דו”ח שנת 2016

דו”ח שנת 2017

דו”ח רבעון ראשון 2018

תגובה של יואב אורון בבלוג (המצוין) של משקיע בערך

גילוי נאות: הכותב מחזיק במניות ברימאג.

לחצו כאן כדי לקרוא את הפטור מאחריות
כל המוצג באתר זה הוא למטרות מידע בלבד. המידע המוצג אינו מקיף, אינו שלם, אינו מכיל גילויים חשובים או סיכונים הקשורים בהשקעות וכפוף לשינויים ללא הודעה מראש. המחבר אינו אחראי לדיוק או לשלמות או לחוסר הדיוק או השלמות של המידע המוצג. המחבר לא בדק או וידא מידע שהתקבל מצד שלישי שהוא עשוי להסתמך עליו. המידע אינו לוקח בחשבון מטרות השקעה ספציפיות או מצבים כלכליים ספציפיים של אדם כזה או אחר או ארגון כזה או אחר. המחבר אינו יועץ השקעות ואינו מנהל תיקים ואינו מציג את המידע בתור שידול או השפעה או בקשה או הצעה לקנות או למכור או להחזיק את ניירות הערך המוזכרים באתר. אין לראות במידע באתר הצעה או שידול לקנות או למכור או להחזיק כל נייר ערך או מכשיר פיננסי אחר. המחבר אינו אחראי בשום אופן לתוכן המידע, השמטות במידע, אי דיוקים, טעויות כאלה או אחרות. על כל משקיע להשלים בדיקה משלו לניירות הערך הנידונים. לפני ביצוע השקעה, על הקורא לבדוק השקעה זו עם היועץ הפיננסי שלו, עו”ד, ויועץ המס כדי לוודא שהשקעה זו מתאימה עבורו. לכותב עשויה להיות פוזיציה בניירות הערך המוזכרים והוא עשוי למכור או לקנות את ניירות הערך המוזכרים מבלי להודיע על כך מראש. השקעה במניות היא מסוכנת ועשויה לגרום להפסד כל ההשקעה. כל הפועל עקב מידע שקרא באתר זה, עושה זאת על דעתו האישית בלבד ונושא באחריות הבלעדית לכל פעולה בה ינקוט בהסתמך על המידע באתר זה.
Print Friendly, PDF & Email
Scroll to Top